Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.
E-ticaret sitenizin mevcut durumunu değerlendirmek ve geleceğini öngörebilmek adına analitik verilere önem vermelisiniz. E-ticaret siteniz ile ilgili metrikleri yakından takip etmeli, değerlendirmeli ve elde ettiğiniz sonuçlara göre hareket etmelisiniz. Çünkü bazı metriklerin verdiği sonuçlar, müşterilerinizi daha iyi tanımanızı ve buna bağlı olarak kârınızı artırmanızı sağlar. İşte, e-ticarette dikkat edilmesi gereken 5 önemli metrik:
Ortalama sipariş tutarı veya değeri, her bir müşterinizin e-ticaret sitenizden yaptığı ortalama harcamayı ifade eden bir metriktir. Kısaca AOV (average order value) olarak ifade edilen bu metriği takip etmeniz oldukça önemlidir. Çünkü kâr elde edebilmeniz için ortalama tutarın belirli bir seviyenin üzerinde olması gerekir. Ortalama tutarı yükseltmek için izleyeceğiniz yolları ise bu metriğe göre belirleyebilirsiniz.
Ortalama sipariş değerini hesaplayarak stratejilerinizin ne seviyede başarı gösterdiğini görebilir, pazarlama faaliyetlerinizi bu duruma göre yeniden değerlendirebilirsiniz. AOV metriğinin istikrarlı olmasını sağlayabilmek adına uzun vadeli planlamalar yapmanız faydalı olacaktır.
Dönüşüm oranı da e-ticarette önemli metriklerden biridir. Kısaca CR (conversion rate) olarak bilinen bu metrik; potansiyel müşterilerinizin, istediğiniz eylemlerin ne kadarını gerçekleştirdiğini gösterir. Örneğin pazarlama e-postasına tıklanmasını, siteye üye olunmasını veya satın alma işlemini hedef eylem olarak belirleyebilirsiniz. E-ticaret sitenize girenlerin bu eylemi gerçekleştirenlere oranı, sizin dönüşüm oranınızdır.
Dönüşüm oranını kontrol etmeniz, reklam ve pazarlama çalışmaları konusunda izleyeceğiniz yolu belirlemeniz açısından önemlidir. CR metriği çok aşağılardaysa bu durum, reklamlarınızın verimli olmadığını gösteriyor olabilir. Reklamlarınızın istatistikleri başarılı seviyedeyse problem, e-ticaret sitenizin tasarımında veya satın almaya giden sürecin zorluğunda olabilir. Dönüşüm oranı metriğini takip ederek bu tip durumları probleme dönüşmeden tespit edebilir ve çözebilirsiniz.
Ödeme deneyimini sorunsuz bir hâle getirmek de dönüşüm oranını artırır. Bu noktada iPara’nın Başarılı İşlem Artırma Servisi’nden faydalanabilirsiniz. iPara Sanal POS kullandığınız takdirde müşterilerinizin hata alan ödemeleri otomatik olarak farklı bankaların POS’larında denenir. Böylece başarısız ödeme riski düşerken başarılı ödeme oranı ile birlikte dönüşüm oranı da artar.
E-ticaret sitelerinin bir müşteriye yeniden satış yapması, yeni müşteri edinmesinden daha zor olabilir. Bu nedenle düzenli olarak sitenize gelen ve tekrar satın alma işlemi gerçekleştiren müşterilerinizin oranını bilmelisiniz. Yeniden satın alma oranı (repurchase rate), size bu bilgiyi veren bir metriktir. Bu oranı yüksek tutabilmenin yolu ise müşteri memnuniyetinden geçer. Yani yeniden satın alma oranı düşükse müşteri memnuniyetini artıracak çalışmalara yönelmelisiniz. Fiyat politikası ve satış sonrası destek, bu metrik için oldukça etkilidir.
Yeniden satın alma oranını artırmanız halinde müşteri yaşam boyu değeri beklentilerinizi de kolayca karşılayabilirsiniz. Kısaca CLV veya LTV (customer lifetime value) olarak bilinen müşteri yaşam boyu değeri, bir müşterinin sizden ilk kez alışveriş yaptığı andan son kez alışveriş yaptığı ana kadar geçen süredeki kâr beklentinizi ifade eder. Dolayısıyla yeniden satın alma eylemi gerçekleştikçe beklediğiniz kârı elde etme şansınız da artar.
E-ticaret sitenizin trafik ve ziyaretçi kaynakları, size hangi kanallarda daha başarılı pazarlama yaptığınızı gösterir. Ziyaretçilerin hangi kaynaktan geldiğini ve en çok hangi kaynaktan gelenlerin alışveriş yaptığını dikkatli bir şekilde takip ederseniz yeni müşteri edinme sürecini kolaylaştırabilirsiniz. Görünürlüğünüzün yüksek olduğu kanallarda reklam yayımlamaya devam ederek satışlarınızı artırabilirsiniz.
Sepet terk oranı, potansiyel müşterilerinizin sepete ürün eklemelerine rağmen satın almamalarıyla ilgili bir metriktir. İnternetten alışveriş yapan tüketicilerin sepeti terk etmesi, e-ticaret sitelerinin en önemli problemlerinden biridir. Çünkü bu oran genellikle çok yüksektir. Satın alma adımlarının çok uzun olması, üyelik zorunluluğu, yüksek kargo ücreti, son adımda çıkan sürpriz ücretler ve benzer birçok sebep, müşterinin sepeti terk etmesine sebep olabilir.
En önemli e-ticaret metrikleri arasında gösterebileceğimiz sepet terk oranını sık sık ölçmeli ve dikkate almalısınız. Sitenizde yapacağınız birkaç değişiklikle bu oranı mümkün olan en iyi seviyeye çekebilirsiniz. Sepet terk oranını düşürme ipuçları için “Sepet Terk Etme Oranları Nasıl Düşürülür?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.