Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.
E-ticaret yaparken müşteri ilişkileri oldukça önemli. Çünkü müşterinizle yaşadığınız bir sorun size chargeback, Türkçe anlamı ile ters ibraz olarak dönebilir. Bu da müşteri memnuniyetinin azalmasına ve dolayısıyla satış hacminin düşmesine yol açabilir. O halde gelin, işletmenizde maddi kayıplara ve büyük bir itibar kaybına sebep olabilecek chargeback sürecini, bu sorunu önlemek için neler yapmanız gerektiğini incelemeye başlayalım.
Chargeback, tüketicilerin kredi kartı ile yaptıkları bir satın alma işleminin hileli olması veya bilgileri dahilinde olmadığı takdirde yaşanan maddi kayıpları geri almak için başvurdukları bir yol. Bu çözüm yoluna başvuran bir tüketici, harcama itirazını doğrudan bağlı olduğu bankaya yapar. Banka ise markadan parayı temin ederek müşterinin hesabına aktarır.
Ters ibraz, her ne kadar tüketicileri fraud yani dolandırıcılık riskine karşı korumak için ortaya çıkmış olsa da chargeback taleplerinin artması, işletmeyi olumsuz etkiler. Çünkü VISA, Mastercard gibi altyapı sağlayıcılarının bir chargeback sınırı bulunur. VISA üyeleri için toplam işlem hacminde chargeback sınırı %0,9 iken Mastercard için %1’dir. Eğer bir işletme bu sınırı geçerse altyapıdan çıkarılarak ödeme alması engellenebilir.
Ters ibraz sonucunda da para iadesi yapıldığı için genellikle iade süreci ile karıştırılır. Ancak işletmeye olan risklerinden de anlaşıldığı gibi chargeback sadece bir iade talebi değil.
Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’da yer alan cayma hakkı kapsamında tüketiciler; satın aldıkları ürünü, kendilerine ulaşmasından itibaren 14 gün içerisinde herhangi bir sebep göstermeden iade ederek ödedikleri parayı geri alabilir. Tüm bu süreç ise marka ve müşteri arasında gerçekleşir. Ancak ters ibrazda banka devreye girer ve dolandırıcılık riskine karşı bir inceleme başlatılır. Çünkü ters ibraz başvurusunda bulunan kart sahibinin itirazı ürüne değil, kredi kartı ile yapılan harcamaya yöneliktir.
Genel olarak dolandırıcılık işlemlerine yönelik chargeback talebi oluşturulsa da müşteriler farklı sebeplerden dolayı ters ibraz yoluna başvurabilir. Bu sebepleri ise üç başlık altında inceleyebiliriz:
Yetkisiz işlemler: Kart sahibinin kredi kartının kaybolması, çalınması veya kart bilgilerinin kopyalanması sonucu ortaya çıkan harcamalara yönelik chargeback talebi oluşturabilir.
Faturalama hataları: Fatura kesilirken satın alma tarihlerinin, ürün ücretlerinin yanlış girilmesi veya fatura kesilip ücret alınsa da işletme tarafından ürünün gönderilmemesi halinde müşteriler ters ibraz yapabilir.
Çözülmemiş müşteri şikayetleri: Müşteriler, ürün ve hizmetten memnun kalmayıp iade talebi oluşturmak isteyebilir. Ancak işletmenin bu talebe karşılık vermediği ya da verse bile müşterinin problemini çözemediğinde müşteriler, yaptıkları ödemeyi geri almak için süreci bankalara taşıyabilir.
Bunlar dışında bazen bir müşteri, haksız yere chargeback talebinde bulunabilir. Yaptığı işlemi hatırlamaması, iade sürecini zorlu bulması ya da ürünü alsa bile ödemeyi geri almak istemesi gibi nedenlerden dolayı ters ibraz yolunu deneyebilir. Böyle bir durum tespit edilirse işletmeler, müşterinin chargeback talebine itiraz edebilir.
Charge talebine itiraz edebilmek için sürecin başlaması ve müşterinin oluşturduğu talebin bankalar tarafından işletmeye bildirilmesi gerekli. Eğer müşteri tarafından yapılan başvurunun hatalı olduğunu düşünüyorsanız bankalara kanıtlayıcı belgeleri sunarak itiraz talebinde bulunabilirsiniz. Örneğin müşteri, ürünün tarafına ulaşmadığına dair ters ibraz talebinde bulundu. Siz de itiraz için müşteri imzalı teslimat belgesini sunarak işlemin yapıldığını kanıtlayabilirsiniz.
E-ticaret faaliyetlerinizi olumsuz etkileyecek chargeback sürecini yaşamamak için alabileceğiniz önlemler mevcut. Web siteniz üzerinden güvenli ödeme almak ise bu önlemlerin başında geliyor.
Güvenli ödeme sayesinde fraud riskini en aza indirerek müşterilerin chargeback talebi oluşturmasının önüne geçebilirsiniz. “Peki, ödemeler nasıl güvenli hale getirilir?” diye merak ediyorsanız cevap tabii ki sanal POS. Tabii ki her Sanal POS aynı değil. Sanal POS sağlayıcınızın yüksek güvenlik sunması oldukça önemli. Kısacası iPara’nın 7/24 güvenlik sağlayan ayrıcalıklı dünyası sizi bekliyor.
iPara Sanal POS sayesinde her zaman güvenli ödeme ve fraud kontrol hizmeti ile dolandırıcılık işlemlerine karşı önlem almak mümkün. Ayrıca iPara üzerinden gerçekleşen tüm işlemler, kontrol edebilir ve raporlanabilir. Böylelikle tarafınıza haksız yere ters ibraz talebi oluşturulursa bile işlem detayları ve müşteri hareketleri hakkında detaylı bilgilendirme yapabilirsiniz. İpara’nın ayrıcalıklı dünyasına katılmak için başvuru formunu doldurmanız yeterli.
Chargeback taleplerini artıran fraud işlemleri hakkında daha detaylı bilgi almak için de “Fraud Nedir? Fraud Kontrolü Nasıl Yapılır?” yazımızı okuyabilirsiniz.