Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.
E-ticarette büyümek ve marka bilinirliğini artırmak için pazarlama oldukça önemli. Ancak unutmayın ki pazarlama sadece reklam değildir. Markanızın var olduğu ve müşteriler ile temasa geçtiğiniz her nokta aslında bir pazarlama aracı. Ürün fiyatından paketlemeye, web sitesinden müşteri ilişkilerine kadar işletmenin müşteri ile iletişime geçtiği her kanal, hedef kitle tarafından marka imajının oluşması için bir alan. Peki, pazarlama iletişimi için tüm bu kanalları kullanmak mı, yoksa kanallar arasında entegre bir iletişim sağlamak mı önemli? İşte, bu sorunun cevabı, omnichannel (bütünleşik) ve multichannel (çok kanallı) pazarlama kavramlarında gizli.
Son yıllarda daha da popüler hale gelen bu iki pazarlama türü, her ne kadar karıştırılsa da ikisi arasında önemli farklılıklar bulunuyor. Şimdi, tüm farkları ve detayları ile bütünleşik ve çok kanallı pazarlama stratejilerini incelemeye başlayalım.
Bütünleşik pazarlama stratejisinde farklı pazarlama kanallarının birbirleri ile koordineli şekilde ilerlediği bütüncül bir yaklaşım benimsenir. Bunun için de tüm kanallarda etkileşim kurmaya değil, müşterilerin yolculuklarında etkileşim kurdukları iletişim kanallarına odaklanılır. Amaç ise iletişime geçilen her pazarlama kanalının birbiri ile entegre şekilde ilerlemesini sağlayarak müşteriye bir ürün ya da hizmetten öte deneyim sunmaktır.
Pazarlamada müşteri deneyimini ön planda tutan omnichannel pazarlama yaklaşımı iletişimde süreklilik ve tutarlılık esastır. İletişim, satış öncesinden başlayarak satın alma sonrasında da devam eder. Bu süreçte ise müşteriyi elde tutabilmek için müşteri yolculuğundaki her adımın bütüncül bir yaklaşımla geliştirilmesi gerekir.
Diğer bir pazarlama stratejisi olan multichannel yani çok kanallı pazarlamada müşterilere ulaşmak için tüm iletişim kanalları kullanılır. Ancak bütünleşik pazarlamadan farklı olarak bu pazarlama stratejisinde bütüncül bir yaklaşım söz konusu değildir.
Çok kanallı pazarlama ile farklı iletişim kanalları kullanılarak daha fazla müşteriye ulaşmak amaçlanır. Bu stratejideki asıl nokta ise hedef kitleye daha geniş bir erişim ağı sağlamak. Yani multichannel pazarlamada bütüncül bir müşteri yolculuğu sunmaktan öte her kanalın performansı kendi içerisinde değerlendirilerek tüm kanallarda etkileşim artırılmaya çalışılır.
Her iki pazarlama stratejisinin açıklamalarından da anlaşıldığı gibi omnichannel ve multichannel pazarlama hem amaç hem de uygulama açısından birbirinden farklı. İkisinde de birden çok kanal kullanımı söz konusu olsa bile bu kanalları kullanım amaçlarında ayrışırlar.
Çok kanallı pazarlama stratejisinde birden çok kanal kullanılarak daha çok yayılmak ve daha fazla müşteriye ulaşmak hedeflenir. Ancak bütünleşik pazarlama iletişimi kurgulanırken asıl amaç, kullanılan tüm kanallarda müşteri yolculuğuna göre özelleştirilmiş bir iletişim kurularak marka ve müşteri arasında güçlü bir bağın oluşmasını sağlamak. Bu nedenle bütünleşik pazarlamada ne kadar çok iletişim aracı kullanıldığından öte tüm kanalların entegre bir şekilde ve müşteri yolculuğu ile uyumlu olması gerekir.
Kısacası hem bütünleşik hem de çok kanallı pazarlama, müşterilerinizle iletişimi yönetmek için farklı yollardır. Bu yollardan hangisini kullanacağınız ise e-ticaret hedeflerinize bağlı. Eğer hedefiniz daha çok insana ulaşmak ve marka bilinirliğini artırmak ise çok kanallı pazarlama stratejisi sizin için daha uygun. Ancak amacınız, müşterinin markaya olan bağlılığını artırmak ve sadık müşteriler yaratmak ise o zaman bütünleşik pazarlamayı tercih edebilirsiniz.
Müşteri sadakati artırma hedefinde size yardımcı olacak bir diğer pazarlama yaklaşımı olan ilişkisel pazarlamayı öğrenmek için ise “Sadık Müşteri Kitlesi Oluşturmak: İlişkisel Pazarlama Nedir?” yazımızı okuyabilirsiniz.