02
İPARA FARKIİNDİRİM DÜNYASI / 1 MİLYON MÜŞTERİ / ÖZEL KARTLAR

iPara Blog

Tek bir entegrasyon yaparak e-ticaret sitenizden tüm banka ve kredi kartları ile online ödeme alın.

Gerilla Pazarlama Nedir ve Nasıl Yapılır?

  •     
  •     
Pazarlama
03.07.2020

Gerilla Pazarlama Nedir ve Nasıl Yapılır?

     

    

Reklam bütçesi kısıtlı olan firmaların imdadına yetişen gerilla pazarlama hakkında merak edilenler bu yazımızda!

    

Gerilla Pazarlama Nedir?

    

Gerilla pazarlama, düşük bütçeli firmalar tarafından Amerika’da başlatılmış ve “Aykırı” reklamlar ile dikkat çekerek yaygınlaşmış bir pazarlama yöntemidir. Bu yöntem o kadar başarılı olmuştur ki, günümüzde büyük ve köklü firmaların da gerilla pazarlama yöntemini kullanmasını sağlamıştır.

    

Gerilla pazarlama; belirlenen hedef kitleye odaklanmış, mizah ya da fark edildiğinde şaşkınlığa neden olan yaratıcılığa sahip reklamlar üzerine kuruludur. Temelde viral çalışmalarla yürütülen gerilla pazarlama, amacına ulaştığı takdirde, klasik reklamlara göre çok daha fazla ses getirici ve akılda kalıcı etki oluşturur.

    

iPara olarak, gerilla pazarlama yöntemini merak eden ya da kullanmayı düşünenler için, ihtiyaç duyabilecekleri çeşitli bilgileri bu yazımızda paylaştık.

    

Gerilla Pazarlama ile Geleneksel Pazarlama Arasındaki Farklar

    
  • Geleneksel pazarlama için büyük bütçe gerekirken, gerilla pazarlama için yaratıcılık gerekir.
  • Geleneksel pazarlamada amaç en fazla satışı elde etmek iken, gerilla pazarlamada hedef en yüksek kar oranıdır.
  • Geleneksel pazarlama muhafazakâr bakış açısına sahipken, gerilla pazarlama tabuları yıkma konusunda tereddüt yaşamaz.
  • Geleneksel pazarlamada rakipler çok fazla dikkate alınırken, gerilla pazarlamada marka kendisine odaklanır.
  • Geleneksel pazarlama anlaşılır olmaya çalışırken, geleneksel pazarlama zekâ kıvılcımı arar.
    

Gerilla Pazarlama Çeşitleri

    

Dış mekan çalışmaları: Adından da anlaşılabileceği gibi, dış mekanlarda yapılan çalışmalarda genellikle otobüs durakları, yaya geçitleri ya da logar kapakları gibi, hepimizin karşılaştığı ama dikkat etmediği noktalar kullanılır. Örneğin; altından duman çıkan logar kapağının bir kahve fincanına dönüştürülmesi, dış mekan gerilla pazarlama örneği olarak kullanılmaktadır.

    

İç mekan çalışmaları: Gerilla pazarlama amacıyla genellikle metro tünellerinde, altgeçitlerde ya da insanların çok kullandığı havaalanı, tren istasyonu gibi yerlerde yapılan reklam çalışmalarıdır. Becel tarafından yapılan ve “Kalbini sev. Harekete geç.” sloganı kullanılan bir reklamda, merdivenlerin başlangıcına asansör kapısı yerleştirilmesi ve asansör bekleyen insanların bir anda merdivenler basamakları ile karşılaşması, iş mekan gerilla pazarlama için iyi bir örnek olarak öne çıkmaktadır.

    

Aniden yaplan pazarlama çalışmaları: Herhangi bir konser ya da başka bir etkinlik sırasında bir anda ortaya çıkan ve çevredeki insanları şaşkına çeviren reklam çalışmaları bu türden çalışmalardır ve bir anda viral olup, sosyal medyada paylaşılabilmektedirler.

    

Gerilla Pazarlamanın Avantajları

    

Düşük maliyet: Hedef kitle genellikle küçük olduğundan, ulusal ya da uluslararası çapta reklam çalışmaları gibi büyük bütçeler gerektirmez.

    

Akılda kalıcılık: İnsanlar genellikle tornadan çıkmış gibi bir izlenim veren reklamlara alışık olduğundan, bu reklamları görmezden gelebilir ya da reklamlardaki sıradanlıktan dolayı çabucak unutabilirler. Ancak gerilla pazarlama yöntemi ile hazırlanmış reklamlar insanların dikkatlerini çeker ve şaşırmalarına neden olur. Bu sayede daha uzun süre akılda kalırlar.

    

Kısa sürede, doğru kitleye ulaşılabilirlik: Gerilla pazarlama yöntemi ile hazırlanmış yaratıcı bir reklam, doğru kişiler tarafından fark edildiği andan itibaren paylaşılmaya ve hakkında konuşulmaya başlanır. Bu sayede, hedef kitle içerisinde hızlı bir şekilde yayılır.

    

Gerilla Pazarlamanın Dezavantajları

    

Yanlış anlaşılma: Tamamen yaratıcılık ve hedef kitlenin anlayışına bağlı olan gerilla pazarlama örnekleri doğru şekilde tasarlanmadığında hedef kitle tarafından yanlış anlaşılabilir ya da rahatsız edici bulunabilir. Bu tür bir yanlış anlaşılma da dikkat çekici olur ancak markaya vereceği zararı düzeltmek zor olabilir.

    

Görülmeme: Bazen yaratıcılığın ayarı kaçabilir ve yapılan reklam çok az kişi tarafından anlaşılabilir ya da hiçkimse tarafından anlaşılmayabilir. Bu nedenle, hedef kitleyi doğru tanımlamak ve onların diline uygun bir gerilla pazarlama çalışması yapmak gerekir.

    

Kapasiteyi aşmak: Reklamların beklenenden daha başarılı olması her zaman avantaj sağlamayabilir. Bazı durumlarda, beklenenden daha fazla taleple karşılaşmak firmaların operasyonel olarak altından kalkamayacakları bir iş yükü doğurur ve bunun sonucunda, başarılı bir şekilde başlayan pazarlama süreci hüsranla bitebilir.