02
İPARA FARKIİNDİRİM DÜNYASI / 1 MİLYON MÜŞTERİ / ÖZEL KARTLAR

E-Ticaret Sözlüğü

ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır? | iPara

  •     
  •     
E-Ticaret Sözlüğü
11.11.2021

ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır? | iPara

 

Türkçede “Yatırım Getirisi” ile karşılanan “Return on Investment” teriminin kısaltması olan ROI, yapılan yatırımın geri dönüşünü, getirisini gösteren bir veridir. ROI değeri ile bir yatırımın sayısal getirisini ve verimliliğini ölçerek sürdürülebilirliğini değerlendirmek için kullanılır. Ticaretin her alanında önem arz eden verilere ulaşılmasını sağlayan ROI, yatırımların dijitale taşınması ile e-ticaret dünyasında da sıklıkla karşılaşılan bir terim oldu. Geleneksel ticarette olduğu gibi e-ticarette de yatırım analizi sürecinde ROI metriği hayati önem taşıyor.

    

ROI Nasıl Hesaplanır?

    

ROI hesaplamasında  sektör, yatırımı türü, ürün hacmi gibi çeşitli faktörler göz önünde bulundurulur. Bu nedenle de ihtiyaç doğrultusunda formüllerin temelinde yer alan gelir, yatırım gideri ve ürün maliyeti kalemleri şekillendirilebilir ve çeşitli hesaplama formülleri oluşturulabilir. Daha etkili sonuçlar alındığı için daha yaygın kullanılan ROI denklemi ise şu şekildedir:

    

ROI = (Gelir - (Yatırım Gideri + Ürün Maliyeti)) / (Yatırım Gideri + Ürün Maliyeti)

    

ROI değerinin hesabına örnek e-ticarette en çok tercih edilen yatırımlardan biri olan reklamlar temel alınarak verilebilir. Maliyeti 100 TL, satış fiyatı ise 180 TL olan bir ürün için 200 TL’lik bir reklam yatırımı yapılırsa ve bu yatırım sayesinde 10 adet satılırsa ROI değeri şu şekilde hesaplanır:

    

ROI = (1800 - (200 + 1000)) / (200 + 1000)

    

ROI = 600 / 1200

    

ROI = 0,6

    

Yukarıdaki hesaplamaya göre 0,6 olan ROI değeri 100 ile çarpılarak yüzdelik sayı elde edilir ve yatırım geliri %60 olarak belirlenir. Bu değer, yapılan her 1 TL’lik yatırımın 1,60 TL getirisi olduğunu gösteriyor.